Gemeenteraad

Verkiezingsprogramma en informatie over de gemeenteraadsverkiezingen op 19 maart 2014

Liever geen politiek debat ?

Tja, dat gebeurd mij inderdaad wel vaker. Ga ik naar een politieke bijeenkomst in het stadhuis en dan denk ik -zo maar- dat ik daar politieke uitspraken mag doen. Dat overkomt mij soms tijdens een raadsvergadering en dit maal zelfs tijdens een lijsttrekkersdebat. Gelukkig wordt  je dan al snel terecht gewezen. Zo kan daarna iedereen weer gewoon fijn verder praten over hoe genuanceerd, "goed bezig" en eensgezind de politiek in Culemborg wel is.

6 maart 2018

Anders formeren , kan het ?

Foto: SP

wie echt al voor de verkiezingen meer wil weten over wat voor soort college we na de verkiezingen vermoedelijk gaan krijgen. A.s. donderdag 8 maart is er een openbaar debat over hoe vraag op welke manier de verschillende partijen willen dat de formatie gaat verlopen. Dat debat gaat niet over de te kiezen poppetjes c.q. wethouders. Wel zal duidelijk(er) worden welke partijen liever wen raads- of coalitieakkoord willen gaan afsluiten. Of de grootste partij een informateur gaat benoemen of dat er gewerkt wordt met een meer onafhankelijk iemand. Ik verwacht ook dat ter sprake zal komen over hoe er na de verkiezingen naar wethouders zal worden gezocht. Of er partijen zijn die daarover al vooraf duidelijke standpunten hebben. De SP hoopt dat niet via achter gesloten deuren gevoerde formatiebesprekingen gebeurd Met als uitkomst dat iedere coalitiepartij een wethouder levert. Ben je geintresseerd, woon dan de raadsvergadering bij of bekijk de uitzending via https://culemborg.raadsinformatie.nl/.

30 januari 2015

Van Onderen!

Van bovenaf plannen doordrukken zonder naar betrokkenen te luisteren  is iets dat in de politiek nog steeds vaak gebeurd. Dat geldt momenteel bijvoorbeeld voor het plan om Culemborg te fuseren met Geldermalsen, Neerijnen en Lingewaal. Toen eind 2014 de commissie Sterk Bestuur Culemborg bezocht, spraken alle fracties zich uit tegen een herindeling.

30 januari 2015

Toch een 'Ambachtsschoolpad'

De voormalige ambachtschool aan de Willemslaan, oud locatie van Lek en Linge, is inmiddels gesloopt. Op die plek wordt nu ijverig gebouwd aan een nieuw woon/zorg complex en woningen.

9 november 2013

Algemene beschouwingen SP 2014

De SP reageerde kritisch op de begrotingsplannen van het college. Fractievoorzitter Thijs Heemskerk vertelt ernstig ontevreden te zijn over de manier waarop het college de raad, inwoners en organisaties in de stad informeert. Ook vind hij dat dit college niet, zoals zij zelf vinden ‘scherp aan de wind stuurt’, maar juist te weinig visie en richtingsgevoel heeft.

8 november 2013

Motie SP over AVRI tarieven aangenomen

Op 7 november werd tijdens de begrotingsbesprekingen de motie van de SP, mede ingediend door CU, CDA, PvdA en GroenLinks en gesteund door de VDD, tegen de nieuwe AVRI tarieven unaniem aangenomen. De wethouder heeft nu als opdracht meegekregen om in december in het AVRI bestuur andere tarieven te bepleiten dan tot nu toe de bedoeling was. De vele honderden reacties via onze website en facebook gaf aan dat het onderwerp enorm leefde onder de bevolking. Binnenkort worden de handtekeningen aangeboden aan de voorzitter van de raad van bestuur van de AVRI.