SP investeert liever in plaatselijke sportbeoefening

10 juli 2014

SP investeert liever in plaatselijke sportbeoefening

De SP fractie in Provinciale Staten willen dat er geen miljoenen van de provincie in een nationaal tenniscentrum in Buren gestoken wordt en dat geldt ook voor de miljoenen die men wilt besteden in de komst van de Giro d’Italia naar Gelderland.

Deze miljoenen kunnen beter worden besteed aan lokale sportvoorzieningen in de hele provincie dus zowel in Culemborg als in de andere Gelderse gemeenten.

De SP denkt daarbij bijvoorbeeld aan trapveldjes, gezonde schoolpleinen, mountainbikeroutes enzovoorts. Zo wordt het beoefenen van sport en daarmee de gezondheid van alle inwoners bevorderd.

De SP zal hierover samen met de fracties van de CU en SGP een amendement indienen tijdens de Statenvergadering van 9 juli. Het college van gedeputeerde staten stelt in de voorjaarsnota voor 6 miljoen euro te stoppen in de komst van de Giro d’Italia naar Gelderland. Ook wil het college 3 miljoen besteden aan een Nationaal Tenniscentrum in Buren.

De fracties van SP, SGP en CU in de staten zijn beslist niet enthousiast over de plannen. Zij vinden dat de provinciale overheid geen miljoenen gemeenschapsgeld moet stoppen in een commercieel wielercircus dat in een paar dagen voorbij raast en in een tenniscentrum voor topsporters.
In plaats van te investeren in topsport stellen zij voor te investeren in breedtesport. Door deze voorgestelde wijziging van het inzetten van provinciaal geld, krijgen alle 56 Gelderse gemeenten ieder een ton beschikbaar om met begeleiding van de Gelderse Sport Federatie in te zetten voor lokale breedtesport voorzieningen. De gemeente kan zelf kiezen voor bijvoorbeeld een trapveldje (vergelijkbaar met de bekende Cruijff-courts), het omvormen van een schoolplein tot een ‘gezond schoolplein’, het creëren van mountainbikeroutes, outdoor fitnesscentra, of beweegtuinen bij woonzorgcentra. De fracties denken dat dit een betere benutting van gemeenschapsgeld is, eentje waar veel Gelderlanders nog jarenlang sportief voordeel van kunnen hebben. Voor meer informatie over het voorstel van de drie fracties kunt u contact opnemen met Peter de Vos, Statenlid SP: 06 33384812, of lees meer op hun site: gelderland.sp.nl .