Buurtauto’s in Culemborg

27 december 2006

Buurtauto’s in Culemborg

Sinds een kleine drie jaar staat er op diverse plaatsen in Culemborg een zogenaamde buurtauto van de coöperatieve vereniging Wheels4all. Deze vereniging heeft als doel het aanbieden van zuinige deelauto’s. Het overschakelen van een eigen (tweede) auto naar een gemeenschappelijke buurtauto, leidt gemiddeld tot minder autokilometers. Bovendien kiest Wheels4all voor zuinige auto’s. Hierdoor ontstaat een aanzienlijk gunstig milieueffect.
Bovendien is een buurtauto van Wheels4all voor veel gebruikers voordeliger dan een eigen auto en biedt een buurtauto wel het gemak van eigen vervoer maar niet meer de sores van alles wat erbij komt kijken. Misschien ook voor u een aanrader.

Klaas Krist, SP-lid uit Culemborg, is met zijn gezin al jaren een tevreden auto-deler. ‘’Toen we nog in Utrecht woonden’’, zo vertelt hij, “hebben we de auto al de deur uit gedaan, omdat we daar midden in de stad meer last dan gemak van hadden. Vanaf het begin zijn we toen lid geworden van Greenwheels. Toen we naar Culemborg verhuisden, bleek hier tot onze grote schrik geen Greenwheels te zijn, maar gelukkig ontstond toen al gauw een soortgelijk initiatief. Ook daar zijn we toen direkt vanaf de start lid van geworden. Inmiddels wonen we in Eva-Lanxmeer en staan de diverse auto’s helemaal direkt om de hoek.”
Klaas legt in het kort uit hoe het werkt. “Je reserveert de auto van je keuze via internet á lá minuut. Ja, je kunt kiezen uit allerlei types! Groot of klein, automaat of schakel, net wat je voor die rit nodig hebt. De sleutel haal ik bij een overbuurman uit een kluisje. Na de rit vul ik even een formuliertje in dat in de auto ligt met tijd en aantal gereden kilometers. Eén maal per maand krijgen wij een rekening, voor ons gezin gemiddeld zo’n 100,-, maar het wisselt tussen 6,- en 250,-. Het abonnement kost ongeveer 10,- per maand, verder betaal je alleen wat je gebruikt: per uur en per kilometer. Voor de zomervakantie reserveren we via Wheels4all een grote station voor 3 weken. Zij maken afspraken met een auto-verhuurder en regelen alles. Altijd goedkoper dan welke reguliere verhuurder dan ook. Scheelt een hoop zoeken. En één telefoontje is genoeg!”
Klaas is duidelijk zeer enthousiast. “Ik vind dit echt ideaal. Wij hebben allebei voor ons werk geen auto nodig, en de kinderen zitten liever in de trein dan in de auto. Maar soms is een auto toch handig en die heb je dan ook tot je beschikking. Zonder hoge aanschaf, onverwachte garagerekeningen die altijd ongelegen komen, je hoeft zelfs de olie niet zelf bij te vullen!”

Wheels4all
Wheels4all is een landelijke organisatie die er op gericht is het autogebruik op een efficiënte en gebruiksvriendelijke manier te organiseren. Dit doen wij door het aanbieden van gedeeld autogebruik, een zogenaamde buurtauto. Autodelen is een gebruiksvriendelijk alternatief voor de moderne autorijder, die nadenkt over een duurzame toekomst maar ook voor de kostenbewuste consument.
Uit onderzoek blijkt dat gedeeld autogebruik bij 10.000 kilometers per jaar zo’n € 135, - per maand voordeliger is dan een eigen auto. Maar autodelen kan ook gewoon handig zijn, bijvoorbeeld als een van de partners de eigen auto veel gebruikt.

Wheels4all is ontstaan in de kop van Noord-Holland. Gedurende ongeveer 10 jaar groeide het daar langzaam tot ongeveer 45 leden en 6 auto’s. De vereniging had toen ook niet de intentie om groot te willen worden.
In 2003 had een groep bewoners van de wijk Eva-Lanxmeer het plan om iets te gaan doen met autodelen binnen de wijk. Via internet was Wheels4all al snel gevonden. Een uitgebreid gesprek tussen deze groep en de intiatiefnemer van Wheels4all volgde. Het plan om een eigen verenging voor Culemborg op te zetten ontstond.
Al snel hierna ontstond het plan om te gaan samenwerken en een landelijke vereniging op te zetten. Hiermee heb je schaalvoordelen, zoals beter reserveringssysteem voor de auto’s, bekendheid, kortingen op aanschaf auto’s, enz.
In de afgelopen drie jaar is de vereniging gegroeid van 62 leden in 2003, naar 184 in 2004, 471 in 2005 en nu zitten op een aantal van meer dan 700 leden. Op dit moment hebben we zo’n 65 auto’s in 32 plaatsen in Nederland staan. Het gaat dus allemaal heel voorspoedig.

W4all in Culemborg
Wheels4all heeft in Culemborg op meerdere plaatsen een buurtauto staan. Medio 2006 zijn dit de volgende acht buurtauto’s op 4 standplaatsen:
-in de wijk Eva Lanxmeer stadzijde 4 stuks: Fiat Punto, Peugeot 2006 (2) en Citroen Xantia station (waarvan drie een automaat)
-in de wijk Eva Lanxmeer zijde van het zwembad 2 stuks: Fiat Punto en Renault Kangoo
-Goilberdingen: Mitsubishi Space Star
-Voorkoop: Fiat Punto.

Samenvatting voordelen deelname aan W4all
De voordelen van een buurtauto zijn in het kort:
-financieel aantrekkelijk voor mensen die minder dan 10.000 kilometer per jaar rijden
-altijd een auto in de buurt
-keuze uit verschillende modellen
-reserveren via internet voor zowel een uurtje of meerdere dagen
-korting op autohuur bij autoverhuurders
-geen administratieve rompslomp
-abonnementen vanaf € 5, euro per maand
-helder rekeningoverzicht aan het eind van iedere maand
-vermindering van CO2-uitstoot.

Op onze website www.wheels4all.nl vindt u uitgebreide informatie over onze coöperatieve vereniging en kunt u nalezen waar de auto’s staan. Voor informatie kunt u ook contact opnemen met ons landelijk secretariaat of de regiocoördinator.

Landelijk secretariaat
Het Voert 9e
1613 KL Grootebroek (N-H)
e-mail: info@wheels4all.nl