Geen villawijk in spoorzone

3 februari 2022

Geen villawijk in spoorzone

Het huidige college heeft grote plannen met de Spoorzone. Prachtige vergezichten en nog mooiere plaatjes geconstrueerd door ingehuurde adviesbureaus buitelen over elkaar heen. Ook de SP vindt dat er iets moet gebeuren in dat gebied, maar dan in goed overleg met betrokkenen en gebaseerd op een deugdelijke financiële onderbouwing.

Voor de SP is het onaanvaardbaar om nu, vlak voor de verkiezingen onomkeerbare stappen te zetten in zo’n heikel dossier. Wij vinden dat dit project een breed draagvlak nodig heeft. Omdat er nu nog geen breed gedragen plan ligt willen wij dit vóór de verkiezingen controversieel verklaren. Na de verkiezingen kunnen een nieuw samengestelde Raad en College er dan mee aan de slag.

De SP is van mening dat een plan voor de Spoorzone in stappen tot stand moet komen. Allereerst moet er duidelijkheid komen over de kosten van de noodzakelijke verplaatsingen van bedrijven. In tegenstelling tot wat wethouder Wichers de Raad almaar voorspiegeld is de communicatie met die bedrijven tot nu toe onder de maat.

Wat betreft deze kosten zijn er dus onzekerheden. Maar ook verder hangt het plan van onzekerheden aan elkaar. Zo worden er bijvoorbeeld enkel kwalitatieve onzekerheden genoemd, maar de kwantitatieve omvang ervan blijft onduidelijk. Het totale plan is zo gecompliceerd en zit vol met impliciete aannames. Daarom is de SP voorstander van een onafhankelijke toetsing door een externe accountant.

Gezien de ‘sfeerbeelden’ die in het voorstel staan (een voorbeeld staat hieronder weergegeven) menen we dat het plan te luxe is voor Culemborg. Daarom is er te weinig ruimte voor betaalbare huur- en koopwoningen in het plan. Met betaalbaar bedoelt wethouder Wichers dan woningen van €350.000,-.  Zeker betaalbaar voor de wethouder, maar niet voor de gewone Culemborger.

Foto: foto ter illustratie

Conclusie:

De SP zet in op een minder megalomaan plan met mogelijkheden voor goedkope huur- en koopwoningen. Zo bevorderen we het bouwen voor Culemborgers en niet enkel voor mensen uit Utrecht.

Verder willen we dat het plan stap voor stap wordt uitgevoerd. Zo vlak voor de verkiezingen nemen we geen beslissingen met onomkeerbare gevolgen.