SP kamervragen Knorhof

14 februari 2020

SP kamervragen Knorhof

U herinnert  zich het vast nog wel. Bij de vorige Knorhof brak in 2017 een brand uit waardoor 20.000 varkens omkwamen. De eigenaar, de inmiddels beruchte varkensbaron Adriaan Straathof, wil een nieuwe megastal gaan bouwen. Na vragen in de Provinciale Staten heeft onze partij nu ook kamervragen gesteld.  SP-Tweede Kamerlid Frank Futselaar wil van minister Carola Schouten weten hoe zij denkt over de plannen om 26.000 varkens te huisvesten. Plannen van een eerder zowel in ons land als in Duitsland veroordeelde varkensbaron wegens het overtreden van de regels over dierenwelzijn.

De oude knorhof stond in Erichem. Een dorp dat deel uit maakt van de gemeente Buren en ons afdelingsgebied. Op dezelde plaats wil Straathof nu een nieuwe nog grotere Knorhof gaan bouwen. De gemeente Buren lijkt daar geen bezwaar tegen te hebben. De SP denkt daar heel anders over Wij zien het liefst dat er gewerky gaat worden met een zwarte lijst. Futselaar pleitte eerder met Femke Merel van Kooten (toen PvdD, nu 50Plus) in de Tweede Kamer al een dergelijke een Europese lijst voor houders van dieren die een beroepsverbod hebben gekregen. Wij zien daarnaast genoeg betere mogelijkheden voor de oude locatie van de Knorhof. Kijkend naar de woningnood ende stikstofcrisis zouden er ook gewoon de nodige liefst betaalbare huizen kunnen worden gebouwd.