SP steun voor Theater DFS

6 juni 2018

SP steun voor Theater DFS

Foto: SP

In 2014 viel de subsidie van 230.000 euro weg. Sindsdien realiseert het theater nog altijd een veelzijdige programmering. Dit is mogelijk door inzet van 90 vrijwilligers, die een groot deel van de taken van de eerdere betaalde krachten overnamen. Ondertussen werd er niet geïnvesteerd in het circa 100 jaar oude gebouw. Ten onrechte omdat ook al voor 2014 duidelijk was dat er veel achterstallige onderhoud was en het gebouw niet voldoet aan moderne ARBO regels. De SP heeft steeds gevonden dat het gebouw opgeknapt moet worden en dat het als monument eigendom van de gemeente moet blijven. Verder blijkt ook uit onderzoek door de gemeente dat het onmogelijk is om het theater "draaiende"te houden in dit pand zonder enige subsidie. Daarvoor is jaarlijks vermoedelijk 75.000 euro nodig. Al zou de SP dat geld eigenlijk liever uitgeven aan het op een andere manier stimuleren van culturele uitingen in onze stad hebben wij toch ingestemd met deze extra subsidie. Als voorwaarde hebben we genoemd dat er meer ruimte moet komen voor aanstromend talent en plaatselijke kunstbeoefening.  locale. Uiteindelijk stemden met het aangepaste voorstel om dit toekomstplan uit te gaan werken , alle overige politieke partijen behalve de VVD in.