SP vraagt om debat over baggergate Culemborg

30 maart 2018

SP vraagt om debat over baggergate Culemborg

Foto: SP

In Culemborg zijn er plannen om vervuilde Parijse grond te gebruiken voor de 'verondieping' van de afgraving in de Redichemse Waard. Deskundigen waarschuwen dat daardoor grondwater verontreinigd kan raken. Ook kan buitenlands baggerslib veel meer voedingsstoffen bevatten, wat tot algengroei of een groene soep kan leiden. Een verzoek van SP-Kamerlid Cem Lacin om over dit onderwerp te debatteren, kreeg unaniem steun van de andere partijen.

In Culemborg bestaat al lang verontwaardiging over een plan van baggerbedrijf Van Waning om grond die vrijkomt bij het boren van nieuwe metrotunnels in Parijs te storten in de afgraving. Een plan dat het voor dat bedrijf en Sanderse mogelijk maakt om snel geld te kunnen verdienen in de redichemse waard. Een plan dat eerst ook steun kreeg van het college dat de erfpacht wilde beeidigen. Iets dat gelukkig voorlopig voorkomen is door de vele verontwaardigde reacties van inwoners en de gemeenteraad.
Verontruste Culemborgers blijven ook nu zich verzetten om de populaire zwem- en zeilplas een afvoerputje wordt voor vervuilde grond uit het buitenland. De SP steunt hen in deze strijd. De Tweede Kamer gaat binnenkort in debat met staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) over 'baggergate' in Culemborg. Een verzoek van SP-Kamerlid Cem Lacin om over dit onderwerp te debatteren, kreeg unaniem steun van de andere partijen.De SP in Culemborg ziet dit als een belangrijk steuntje in de rug in de strijd tegen de plannen van Sanderse en van Waning.
Blijf met je poten af van een plas waar al jaren veel Culemborgers met veel plezier zwemmen, watersporten en genieten van de natuur.

Sta volledig achter dit debat. Deze vervuiling mag niet plaatsvinden!.

gelijk de bedenkers mee in de bagger storten en door het afvoerputje laten verdwijnen!