Stemwijzer de Redichemse waard

27 februari 2018

Stemwijzer de Redichemse waard

Foto: SP

Het Collectief Redichemse Waard vroeg alle politieke partijen in Culemborg om hun standpunt kenbaar te maken. Zij willen een soort mini stemwijzer samenstellen. De SP stuurde hen de volgende reactie: De SP is fel tegen het storten van (vervuild) slib of de eventuele winning van grondstoffen. We willen het liefst niet te veel veranderen aan het huidige mooie landschap en natuur. Al kunnen we ons wel voorstellen dat er (klompen) wandelpaden worden aangelegd. Dat alles betekent dat de SP niet verwacht dat er een verdienmodel mogelijk is. De SP wil de erfpacht in stand houden of anders dat de gemeente eigenaar wordt van de Redichemse Waard. Dat betekent ook dat de gemeente verantwoordelijk blijft en financieel bijdraagt aan het beheer en handhaving.

Het COLLECTIEF REDICHEMSE WAARD bestaat uit Watersportvereniging De Helling, Natuur- en Vogelwacht Culemborg, Eerste Culemborgse Hengelaars Vereniging, Burgerinitiatief Redichemse Waarde, Stichting Redichem de Geeren, Genootschap A.W.K. Voet van Oudheusden. Samen vertegenwoordigen we vele duizenden betrokken Culemborgers die vinden dat de Redichemse Waard van groot algemeen maatschappelijk en natuurbelang is.

De SP snapt goed dat inwoners nog steeds bezorgd zijn over de toekomst van dit mooie gebied. Het college wilde enige jaren terug namelijk  de erfpacht opzeggen. De eigenaar Sanderse, zag dat als een mooie kans om geld te gaan verdienen door vervuild slib te gaan storten. Bezorgde inwoners mochten toen van het college allerlei stukken niet inzien. Uiteindelijk stak gelukkig de raad een stokje voor de collegeplannen. Nu worden moeizaam verlopende gesprekken gevoerd tussen Sanderse, de gemeente en het collectief. De SP hoopt op een goede afloop, maar de kans daarop is klein. Sanderse wil namelijk vooral vooral geld gaan verdienen. De SP vindt daarom dat natuur en landschapkost kosten wat het kost goed beschermd moet worden. Ook als dat betekent dat - door de eerdere blunders van het college- dat de gemeente geld gaat kosten.