Afscheid Jan Burger

20 maart 2017

Afscheid Jan Burger

Foto: SP

SP-wethouder Jan Burger heeft de gemeenteraad van Wijk bij Duurstede verzocht om hem ontslag te verlenen, per 7 maart. Half november 2016 moest hij door ziekte zijn functie tijdelijk neerleggen en werd hij vervangen door Brouwer. “Ik heb een ziekte waarbij genezing lastig is”, schrijft hij zelf in zijn ontslagbrief aan de raad. Zo komt er een einde aan een dertig jaar durende politieke loopbaan. Burger is een van de oprichters van de SP afdeling in Culemborg. Hij was verder van 1986 tot 2002 raadslid in Culemborg, waar hij van 2002 tot 2004 als wethouder diende. Daarnaast fungeerde Burger  van 1999 tot 2003 als lid van Provinciale Staten in Gelderland. Hier werd hij in 2003 al eens uitgeroepen tot beste Statenlid.

In Wijk was hij vanaf 2006 onafgebroken wethouder namens de SP. “In drie periodes heeft Jan bijna alle portefeuilles gehad.  Hij heeft keihard gewerkt om de veranderingen in de zorg en welzijn goed te laten landen”, meldt fractievoorzitter Jan Oechies. “Als SP verliezen, met een traan in ons oog, echt niet alleen een geweldig politicus, maar ook een kei van een vent,” vult vervangend wethouder Jeroen Brouwer aan. Oechies: “Jan was natuurlijk naast  politicus direct gericht op actie, ook een meedenkende figuur die meer op oplossingen, dan op heibel gericht is. Vriend en vijand roemen hem om zijn heldere betogen en zijn vermogen ingewikkelde kwesties tot de kern terug te brengen.”