SP zegt Nee tegen slibstort

15 februari 2017

SP zegt Nee tegen slibstort

Foto: SP

Enige jaren geleden ontstond bij veel inwoners van Culemborg onrust over de toekomst van de Redichemse Waard en in het bijzonder de in dat gebied gelegen zeilplas. De toegang tot het gebied voor het publiek werd afgesloten. Toen nam het college het besluit dat zij de erfpacht wilde ontbinden. De raad stak daar toen een stokje voor. Inmiddels is "de aap uit de mouw gekomen".  De eigenaar Sanderse wilde niet voor niets af van de erfpacht door de gemeente. De bedoeling was om de plas te gaan verontdiepen door er verontreinigd slib te gaan storten.

Dat verontreinigd slib is afkomstig uit het Amsterdam Rijn Kanaal. Onder meer de Natuur- en Vogelwacht , watersporters en sportvissers sloten zich aan bij een collectief. Het collectief wil de natuur en het historische landschap van de waard beschermen en het gebied verder gaan ontwikkelen. De eigenaar wil daarover best praten, maar houdt vast aan de verontdieping.  Het college wil graag dat alle betrokkenen met elkaar in gesprek blijven. Daarbij speelt beslist mee dat de eigenaar dreigt met een rechtszaak omdat het college eerder wel instemde met ontbinding van de erfpacht. De SP is er voor dat het collectief een rol krijgt bij het maken van plannen voor de waard.  Dat kan echter volgens de fractie alleen een succes worden als de eigenaar een ander vertrekpunt kiest voor het vervolggesprek. Wij hebben daarom een amendement ingediend waarin wij de raad vragen zich uit te spreken tegen slibstort. Dit amendement werd na een stevige discussie aangenomen.