Heftige reacties vanwege komst vluchtelingen

24 oktober 2015

Heftige reacties vanwege komst vluchtelingen

In Culemborg en omgeving wordt sterk verschillend gereageerd op het nieuws dat regio Rivierenland de komende jaren extra asielzoekers zal opnemen. In Tiel verschenen bijvoorbeeld op een viaduct leuzen als "vluchtelingen niet welkom en de grenzen dicht". Op de Facebook site van ''Culemborg politiek'' verschenen ook verschillende berichten. Daar werd een enquête  gehouden met als vraag, "Willen Culemborgers meer asielzoekers ?''. Op deze nogal ongenuanceerd gestelde vraag antwoorden veel bezoekers van deze site "NEE, we doen al genoeg".

Van dat soort negatieve reacties gaan je haren overeind staan. Je vraagt je dan af hoe die mensen zouden denken als zij zelf zouden moeten vluchten, of zelfs alleen maar evacueren. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de tijdelijke evacuatie toen de dijken op springen stonden en hoe het voelde om je huis achter te moeten laten en hoe blij ik was dat ik ergens anders welkom was.

De SP vindt dat mensen die voor oorlogsgeweld moeten vluchten goed en menswaardig opgevangen moeten worden. Dat kan dus niet door ze jarenlang in tentenkampen in de hun omringende buurlanden te laten wonen. Vanuit een beschaafd en sociaal standpunt  betekent dit dat ook de gemeente Culemborg laat zien bereid te zijn tot extra inspanningen.

In de gemeenteraad werd een ‘stevige’ discussie over dit onderwerp gevoerd. De SP heeft duidelijk laten weten dat wij juist vinden dat de gemeente zich extra moet inspannen om de komende jaren vluchtelingen te kunnen huisvesten. Dat je dan niet alleen maar moet afwachten om te doen wat het COA en het rijk van je vragen. Het is daarbij juist heel belangrijk om aandacht te houden voor het effect op de toch al veel te kleine voorraad aan huurwoningen. Dat kan echter prima opgelost worden door duurdere huurwoningen, die KleurrijkWonen anders toch verkoopt, te gebruiken.

Ook zou er wat de SP betreft er best een klein AZC mogen komen, bijvoorbeeld door een leegstaand bedrijfspand of een lege school om te bouwen. De meeste politieke partijen zien wel wat in dit soort plannen. Dat geldt echter niet voor iedereen. Ook in onze gemeente zijn mensen die tegen de komst van asielzoekers zijn; of, vinden dat we vooral mensen moeten opvangen die goed bij onze werkgelegenheid passen.

Daarom onze oproep: laten we als Culemborg ons sociale gezicht tonen en de vluchtelingen die hier belanden laten merken dat zij van harte welkom zijn!

-Thijs Heemskerk, fractievoorzitter