Voorkom de uitverkoop van onze zorg!

19 maart 2014

Voorkom de uitverkoop van onze zorg!

Er verandert veel in de AWBZ (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten) en de zorgtaken die de gemeente krijgt. Deze veranderingen noemt men ook wel de transities naar het gemeentelijke sociaal domein.

Op 1 januari 2015 draagt het rijk een aantal nieuwe taken en verantwoordelijkheden over aan de gemeente. De huidige AWBZ-functies ‘begeleiding individueel en begeleiding groep’ worden overgeheveld naar de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning). De gemeenten worden verantwoordelijk voor de uitvoering van de nieuwe Wmo. Ook de jeugdzorg en het passend onderwijs worden overgeheveld naar de gemeenten. Samen met de invoering van de nieuwe Participatiewet betekent dit dat gemeenten nieuwe taken en bevoegdheden krijgen.

Het regeerakkoord Rutte II stelt de gemeenten geheel verantwoordelijk voor de activiteiten op het gebied van ondersteuning, begeleiding en verzorging.  De afgelopen jaren zijn er al verschillende (zorg)taken ‘overgeheveld’ naar gemeenten. Denk bijvoorbeeld aan het aanvragen van hulpmiddelen, vervoerspassen en huishoudelijke zorg. Gemeenten gaan dus steeds meer ‘zorgtaken’ uitvoeren.

Voor wie afhankelijk is van ondersteuning of zorg gaat er de aankomende jaren nog veel meer veranderen. Enerzijds maakt SP zich zorgen, want de gemeenten hebben al de afgelopen jaren fors moeten bezuinigen. In 2015 wil het kabinet 15 tot 25% kortingen van de budgetten opleggen. De gemeente zal die kortingen voor een groot deel moeten verwerken door te bezuinigen. De SP vindt dat daarbij de rekening niet moet worden neergelegd bij wie ondersteuning nodig heeft, het moet 100% sociaal gebeuren. Daarom moeten wij de komende jaren als inwoners van Culemborg bereid zijn om solidair te blijven. Dit betekent dat wanneer er minder geld beschikbaar is voor andere voorzieningen in de stad, dat met name voor sport en culturele voorzieningen de vrijwilligers een grotere rol gaan krijgen.

Anderzijds  beschouwen we de transities als een motor voor vernieuwing, waardoor tegelijkertijd een kwaliteitsslag gemaakt kan worden. Dat betekent, dat we insteken op inhoudelijke vernieuwing, waarin de gemeenten met de aanbieders van zorg en welzijn, vrijwilligersorganisaties, Wmo-raadsleden en andere cliëntvertegenwoordigers samen moeten toewerken naar een nieuw ontwerp voor de ondersteuning bij participatie en zelfredzaamheid. De SP ziet de sociale transities als een kans om de zorg te gaan verbeteren maar vindt ook dat je zo dichterbij de burgers kunt komt.

Mantelzorg moet vrijwillig blijven. Van verenigingen en groepen vrijwilligers moet niet alleen maar méér verwacht worden. De SP wil er voor zorgen dat zij behalve meer verantwoordelijkheid en taken ook meer invloed en zeggenschap krijgen. Tevens wil de SP  dat er geïnvesteerd wordt in de professionele ondersteuning en deskundigheidsbevordering van mantelzorgers en andere vrijwilligers.

(Jeugd)zorg en welzijnswerk gaan we zo dicht mogelijk bij mensen, dus op  buurt- en wijkniveau, organiseren. De gemeentelijke inzet bij de uitvoering van de (jeugd)zorg moet vooral gericht zijn op het 'normaliseren' van problemen. Door preventief te werken met snelle, laagdrempelige ondersteuning in plaats van ingewikkelde indicatieprocedures. Zo wordt gestimuleerd dat er zo min mogelijk een beroep hoeft te worden gedaan op zwaardere vormen van hulp.

De SP is  de meest actieve partij van Culemborg. Werkt dag in, dag uit aan een betere stad! In de wijken, op scholen, in de zorg en op de werkvloer.vóór de mensen, maar vooral ook mét de mensen. Daarom zullen we er alles aan doen om er voor te zorgen dat iedereen die dat nodig heeft goede zorg en maatschappelijke ondersteuning kan krijgen.

Wij staan vastberaden voor een sociale uitweg uit de crisis, voor eerlijker delen en de zorg beschermen. Daarom wil ik u bij deze vragen om vandaag te stemmen en kiezen voor de SP want de SP kiest voor U, voor solidariteit, een sociale Culemborg, voor een samenleving waarvan niemand uitgesloten wordt!

- Lily Amani-Ayan, nr. 2, lijst 6, SP Culemborg