Stemmen lijken TOCH herteld te worden

24 maart 2014

Stemmen lijken TOCH herteld te worden

De SP Culemborg heeft de dag na de verkiezingen gevraagd om een hertelling van de op 19 maart uitgebrachte stemmen. Toen bleek namelijk dat de laatste restzetel die was toegekend aan de SP, met enige stemmen verschil toch aan D66 zou worden toegekend.

In zo'n geval wil je natuurlijk dat er een zo'n groot mogelijke zekerheid bestaat over de telling. Dat is trouwens niet alleen van belang voor de SP en de mensen die op die partij gestemd hebben. Juist bij dergelijk klein verschil in stemmen is het in het belang van alle deelnemende partijen en kiezers dat er de aankomende 4 jaar zo min mogelijk twijfel blijft bestaan over de uitslag. Ons verzoek om een hertelling werd echter op vrijdag 21 maart door het centraal stembureau afgewezen, ook al bleek uit de toen bekend gemaakte uitslag dat het ging om verschil van drie stemmen. De SP fractie heeft vervolgens afgelopen weekend een voorstel geschreven, waarin de gemeenteraad toch besluit om tot hertelling te komen. Gelukkig hebben alle fracties in de gemeenteraad inmiddels laten weten dat zij zo'n voorstel steunen en samen met de SP willen gaan indienen. Wij zijn erg blij met deze steun, zeker gezien de eerdere afwijzing van ons verzoek om een hertelling door het centraal stembureau.

Op woensdagavond 19 maart leek er voor de SP goed nieuws te zijn. Landelijk behaalden de SP in bijna alle gemeentes, waar zij aan de verkiezingen mee deed goede resultaten. Ook in Culemborg hadden wij, zoals bleek uit de voorlopige uitslag, duidelijk meer stemmen behaald.  Er leken zelfs zoveel kiezers voor de SP gestemd te hebben dat wij er net een zetel bij zouden krijgen. Die laatst genoemde vreugde was echter van korte duur. Donderdag hoorde wij dat volgens de tweede voorlopige uitslag wij er toch geen extra zetel bij zouden krijgen. Nu kan het natuurlijk altijd gebeuren dat je net een paar stemmen tekort komt voor een zetel. In dat geval wil je natuurlijk dat er een zo'n groot mogelijke zekerheid bestaat over de telling. De SP heeft daarom die dag een verzoek tot hertellen van de stemmen ingediend. Dit verzoek werd de volgende vrijdag door het centraal stembureau, voorgezeten door de burgemeester, afgewezen. Uit de toen bekend gemaakte telling bleek dat de SP drie stemmen tekort kwam voor een derde raadszetel. De SP houdt zijn twijfels over dit besluit van het centraal stembureau. Wat is er eigenlijk op tegen om bij zo'n klein verschil aan stemmen extra zeker te willen zijn over de uitslag? In tal van andere gemeentes werd immers als het om een klein verschil van stemmen ging wél door het centraal stembureau besloten tot een hertelling.

Gelukkig is het in Nederland zo dat uiteindelijk de gekozen volksvertegenwoordiging het laatste woord heeft. Als een verzoek tot hertelling door het centraal stembureau wordt afgewezen kan de gemeenteraad toch besluiten tot een hertelling. De SP fractie heeft afgelopen weekend een voorstel geschreven om toch tot dergelijke hertelling te komen. In dat voorstel staat dat de hertelling in het openbaar gaat plaats vinden onder verantwoordelijkheid van de (oude) gemeenteraad. Wij hopen verder dat het ook zo snel mogelijk zal gaan gebeuren  Gelukkig is gebleken dat de andere raadsfracties het ook belangrijk vinden en dat zij dit voorstel samen met de SP indienen.  Wij zijn erg blij met deze steun, zeker gezien de eerdere afwijzing van ons verzoek om een hertelling door het centraal stembureau. Tellen blijft immers mensenwerk en mensen kunnen soms onbedoeld (tel)fouten maken. Wat kan er dan op tegen zijn om voor alle zekerheid de stemmen nog eens heel secuur te gaan tellen? Hoe de gemeenteraad de aankomende vier jaar is samengesteld is immers van belang voor alle partijen die deel hebben genomen aan de verkiezingen en voor iedere stemmer. De SP vindt het ook om die redenen erg positief en belangrijk dat er een hertelling komt. Zo kan er na de hertelling voor iedereen die op 19 maart zijn stem heeft uitgebracht een zo'n groot mogelijke zekerheid gaan bestaan over de betrouwbaarheid van de uitslag. Vanavond zal dit voorstel worden ingediend en hopelijk met algemene stemmen worden aangenomen.