Ga niet strategisch stemmen-Stem SP!

8 maart 2014

Ga niet strategisch stemmen-Stem SP!

Het is zeker in een stad als Culemborg blijkbaar onvermijdelijk dat er voordat er gestemd is al druk gepraat wordt over welk college en welke coalitie er na 19 maart moet komen en wie daarbij de kandidaat wethouders zullen zijn.

Sommige mensen vinden zelfs dat de kiezer dit behoord te weten, omdat zij strategisch willen gaan stemmen.

De SP adviseert u om juist niet strategisch te gaan stemmen!

Wij hopen dat de kiezers op 19 maart hun keuze vooral baseren op de inhoud van het verkiezingsprogramma. Dat de kiezer gaat stemmen op de partij waarvan de standpunten en plannen het beste bij hem of haar passen en dat de kiezer daarbij ook kijkt naar hoe die partij de afgelopen jaren bij het bereiken van resultaten heeft gehandeld.

Als u kiest voor een 100 % sociaal Culemborg, dan kiest u voor de SP!

De afgelopen weken werd me een aantal keren gevraagd, welk college en coalitie er volgens mij na de verkiezingen moet komen. En of de SP al een kandidaat wethouder heeft. Of de SP bepaalde partijen uitsluit bij het vormen van een nieuwe coalitie. Kortom: sommige mensen vinden zelfs dat de kiezer dit allemaal van te voren behoort te weten omdat die mensen ‘strategisch’ willen gaan stemmen.

Strategisch stemmen, vraag ik mij dan af, met welk doel? Het zou kunnen betekenen dat je niet gaat stemmen op de partij waarvan je vindt dat die de beste standpunten heeft, maar dat de kiezers met hun stem gaan schuiven om een bepaalde coalitie te vormen.

Echter sinds de laatste tweede kamer verkiezingen hebben we gezien hoe negatief dat uit kan pakken. Ik vraag mij nog dagelijks af, hoeveel van die zogenaamd strategische kiezers achteraf spijt hebben van hun keuze!

Namens de SP hoop ik dat in Culemborg op 19 maart zo min mogelijk strategisch wordt gestemd. Ik hoop juist dat de aandacht niet wordt afgeleid door de poppetjes, maar vooral gericht is op de standpunten van de verschillende partijen en hoe die partijen het de afgelopen 4 jaren hebben gedaan.

De SP is een partij die niet gelooft in dominante leiders of populaire grote ego’s.

Wij willen daarom nu nog geen keuze maken over wie er een kandidaat wethouder wordt.

De keuze van wethouders behoort eerder een gevolg te zijn van de behoefte aan vakkennis, gebaseerd op de verdeling van beleidsterreinen (portefeuilles) dan dat die keuze wordt bepaald door vooraf gemaakte keuzes van de deelnemende coalitiepartijen.

Het zou een opfrisser voor Culemborg zijn, wanneer we niet automatisch bij kandidaat wethouders aan bekende lokale gezichten zouden denken. De SP heeft verder in zijn verkiezingsprogramma al het nodige gezegd over met wie zij na de verkiezingen wel of niet denkt te gaan samenwerken.

Dit is onze meetlat.

Solidariteit zal de meetlat zijn waarlangs we de voorstellen van de andere raadsfracties leggen. Voorstellen die de individualisering of de marktwerking versterken of die verschillen tussen groepen groter maken of die mensen belemmeren om volwaardig aan de samenleving deel te nemen: die voorstellen verwerpen we!

Voorstellen die de saamhorigheid bevorderen, die voorkomen dat de tweedeling in de samenleving tussen rijk en arm toeneemt of die stimuleren dat mensen meer bij elkaar betrokken zijn: die zullen wij van harte steunen!

Ik kan daar nog aan toevoegen dat de SP dus niet bij voorbaat de samenwerking met welke andere partij die deel neemt aan de verkiezingen op 19 maart uitsluit. Het ligt echter voor de hand dat, gezien de opstelling van partijen de afgelopen jaren en hun programma, er met bepaalde partijen een grotere kans op samenwerking is dan met anderen.

Voor de SP speelt daarbij een grote rol voor welke manier van besturen van de stad die beoogde coalitie partijen kiezen. De SP wil af van de huidige bestuursstijl, waarbij slecht naar inwoners geluisterd wordt en pas achteraf gevraagd wordt in te stemmen met wat al op het stadskantoor besloten is.

De SP kiest daarom voor een college en dus voor een coalitie, met een andere opstelling dan we de afgelopen jaren hebben gezien!

-Thijs Heemskerk, lijsttrekker