Kies voor een 100% sociaal Culemborg

7 februari 2014

Kies voor een 100% sociaal Culemborg

Het kabinet gaat zorg en ondersteuningstaken bij de gemeenten over de schutting kieperen, zonder daarbij de benodigde financiële middelen ter beschikking te stellen. Ook in Culemborg groeit daardoor bij veel inwoners de onzekerheid. Wat kunnen zij de komende jaren nog verwachten als zij zorg en ondersteuning nodig hebben? Moeten zij en hun omgeving het dan zelf maar uitzoeken? En wat gebeurt er als hulp van familie en vrijwilligers niet mogelijk blijkt te zijn? De SP wil zich de aankomende jaren sterk maken om er voor te zorgen in Culemborg wij dit samen goed en sociaal gaan organiseren. Onze speerpunten voor de gemeenteraadsverkiezingen die 19 maart worden gehouden zijn:

- Voor iedereen die dat nodig heeft goede zorg en ondersteuning garanderen.
- Zorgen voor voldoende woningen met een betaalbare huur en energiekosten.
- Goede ondersteuning voor wie werk zoekt en van de lokale economie.
- Leefbaarheid en veiligheid samen met de bewoners verder verbeteren.
- De invloed van inwoners op het bestuur vergroten.

Wilt u meer weten over onze kandidaten en standpunten, bezoek dan ook de stemwijzer www.culemborgkiest.nl

Samen Zorgen voor een Sociaal Culemborg”

Door de aanhoudende crisis en nieuwe bezuinigingen van de regering is er de afgelopen jaren al fors bezuinigd in Culemborg. Ook voor de komende jaren zijn de berichten uit Den Haag somber. Het kabinet Rutte II blijft taken bij de gemeenten over de schutting kieperen, zonder daarbij de benodigde financiële middelen ter beschikking te stellen. Ook in Culemborg groeit daardoor bij veel inwoners de onzekerheid. Wat kunnen zij de aankomende jaren nog verwachten als zij zorg en ondersteuning nodig hebben? Moeten zij en hun omgeving het dan zelf maar uitzoeken? En wat gebeurt er als hulp van familie en vrijwilligers niet mogelijk blijkt te zijn? De SP loopt al jaren ook in Culemborg voorop bij het groeiende verzet tegen dit beleid. Ook in Culemborg kan het socialer.

Onze belangrijkste voorstellen voor de aankomende verkiezingen:

Voor iedereen die dat nodig heeft goede zorg en ondersteuning garanderen. 2014 zal vooral een jaar zijn waarin de gemeente Culemborg zich zal moeten gaan voorbereiden op alle nieuwe taken die zij er in 2015 bij krijgt. De SP ziet deze transities als een kans om de zorg te gaan verbeteren, maar maakt zich ook zorgen. Die zorgen hebben te maken met de forse kortingen die het kabinet wil opleggen. De gemeente zal die kortingen voor een deel moeten verwerken door te bezuinigen. De SP vindt dat daarbij de rekening niet moet worden neergelegd bij wie ondersteuning nodig heeft. Wij willen dat de inwoners van Culemborg dan onderling solidair blijven. Dat betekent dat er minder geld beschikbaar is voor andere voorzieningen in de stad. Dit betekent dat vooral sport en culturele voorzieningen, vaker door gebruikers in beheer zullen moeten worden genomen.

Zorgen voor voldoende woningen met een betaalbare huur en energiekosten. Er is in Culemborg nog steeds woningnood. De wachttijd bij het vinden van een betaalbare huurwoning bedraagt vaak zes jaar of meer. Dit komt onder meer doordat er weinig doorstroming op de woningmarkt is. Hierdoor komen ook veel huurders die meer verdienen (de zogenaamde ‘’scheefwoners’’) in de problemen. Dat geldt helemaal als je een woning zoekt met een lage huur en goede isolatie. De SP wil dat er op een andere manier gebouwd en verbouwd gaat worden. Meer duurzaam en energievriendelijk en vaker met een flexibel ontwerp, zodat de woning later indien nodig anders ingedeeld kan worden.

Goede ondersteuning voor wie werk zoekt en van de lokale economie. Ook in Culemborg komt steeds meer armoede voor, verborgen armoede, stil en zwijgzaam. Hoe nijpend dit probleem is blijkt wel uit het feit dat er steeds meer gezinnen in Culemborg een beroep moeten doen op ‘’Bartje’’ en de voedselbank.
In de stad zijn er veel inwoners die geen werk hebben of moeite hebben om bijvoorbeeld als zelfstandige rond te komen. Voorkomen moet worden dat problemen om (voldoende) werk te vinden er toe leiden dat mensen niet meer volwaardig deel nemen aan het maatschappelijk leven.

Leefbaarheid en veiligheid samen met de bewoners verder verbeteren. Voor veel buurten in Culemborg geldt dat de bewoners vinden dat zij er met plezier wonen. Dat het goed gesteld is met de inrichting van de openbare ruimte en hoeveelheid groen. Helaas geldt dit echter niet voor iedereen. In Culemborg voelen zich nog steeds veel mensen niet helemaal veilig in hun buurt of is er sprake van overlast. In andere buurten staat de leefbaarheid onder druk door de toename van het verkeer of de parkeerbehoefte. De SP wil daar iets aan gaan doen, in het bijzonder door beter te luisteren naar de bewoners. Je kunnen verplaatsen per auto in de stad is belangrijk. Dit mag echter niet ten koste gaan van de leefbaarheid in buurten en al helemaal niet van de verkeersveiligheid. Ook willen we dat we samen zuinig zijn op de groene omgeving en natuur.

De invloed van inwoners op het bestuur vergroten. De komende jaren zal het stadsbestuur en de gemeente minder vanzelfsprekend de regie moeten gaan voeren. De huidige bestuurscultuur moet echt op de schop. Om te beginnen gaan we de manier waarop plannen worden gemaakt veranderen. Niet langer door vooral vanuit het stadskantoor met behulp van externe deskundigen en bureaus plannen te maken. In plaats daarvan gaan we steeds en zoveel mogelijk vooraf, inwoners bij het maken van plannen betrekken. We kunnen zo zelfs ook geld besparen doordat het minder nodig is om achteraf via voorlichtingscampagnes inwoners over te halen met de plannen in te stemmen.

SP: 100% sociaal

Vanaf 12 februari kunt u op onze website https://culemborg.sp.nl/ het volledige verkiezingsprogramma van de SP afd. Culemborg lezen en downloaden.

Reacties

Ziet er prima uit zo! Veel succes met de campagne! Ik denk nog steeds 3 maar hoop natuurlijk op meer!