AVRI meldpunt: zwerfvuil en logistieke problemen

10 februari 2014

AVRI meldpunt: zwerfvuil en logistieke problemen

Naar aanleiding van ons meldpunt AVRI op de website https://culemborg.sp.nl zijn er de afgelopen maand diverse meldingen binnengekomen. De meest gehoorde klacht is dat men meer zwerfvuil aantreft als voorheen.
Er zijn verder ook de nodige klachten van met name bewoners van flats en appartementen die problemen ondervinden bij het tijdelijk bergen van het gescheiden papier, groen, voedsel en plastic afval. We zullen deze klachten gaan melden bij AVRI. Ook wil de SP er bij de AVRI en het regiobestuur voor gaan pleiten, dat er voor de problemen van bewoners van appartementen en flats betere oplossingen komen.

Voor veel bewoners van Culemborg is het niet al te moeilijk om hun afval in de drie soorten containers te bewaren totdat de AVRI het afval en recyclebare deel komt ophalen. Voor bewoners van flats en appartementen geldt dit echter vaak niet.
Zij ondervinden bij het bergen van het gescheiden papier, groen, voedsel en plastic afval zowel praktische als hygiënische problemen. Voor het bergen van het groen- en etensafval is een groene container de oplossing, maar flatbewoners hebben vaak niet de mogelijkheid zo´n container goed te kunnen stallen. Zeker voor het groen- en etensafval kan dit vanwege stankoverlast en ongedierte zeer onaangenaam en problematisch zijn en overlast veroorzaken.

De AVRI beweert dat er in het tarief daarmee rekening is gehouden, maar hoe, dat moet dan nog blijken! Ook is deze oplossing nu niet bepaald stimulerend om ook voor deze groep inwoners het afval scheiden (be)lonend te maken. Het is daarom van belang dat men ons blijft melden hoeveel afvalzakken restafval men per maand deponeert.

Een ander probleem vormen de zakken met plastic afval. Zo’n afvalzak kan niet iedereen twee weken lang bewaren in de flat, zodat men reeds één dag na het ophalen van het plastic, alweer zakken ziet hangen bij de ondergrondse containers. (zie foto) Het deponeren van papier of restafval in de containers wordt dan een avontuur op zich.
We zullen dit soort klachten melden bij de AVRI en willen er als SP voor pleiten dat voor de problemen van bewoners van appartementen goede oplossingen komen. Ons motto daarbij: afval scheiden, ook voor bewoners van appartementen!
Blijft u ons a.u.b. informeren.