Gemiste kans voor het Milieu

9 maart 2012

Gemiste kans voor het Milieu

Ongeveer 2 jaar geleden maakte dit college haar ambities bekend over het milieubeleid. Zij wil dat in Culemborg geinvesteerd wordt in het milieu en duurzaamheid, zodat Culemborg op lange termijn zelfs een klimaatneutrale stad wordt. Natuurlijk waren wij erg blij met deze grote ambitie, hoewel er ook twijfels waren of dit wel realistisch zou zijn.

Helaas zijn die twijfels de afgelopen 2 jaar niet weggenomen. In het milieu-programma dat het college elk jaar presenteert, staan weinig concrete plannen die Culemborg op weg helpen om klimaatneutraal te worden. Daarom diende de SP op de raadsvergadering van 1 maart een motie in. Deze droeg het college op om elk jaar bij het milieu-programma, met een concrete lijst te komen van projecten waar de gemeente dat jaar mee aan de slag zou gaan.
Dit voorstel vond jammer genoeg geen meerderheid in de gemeenteraad. De andere partijen stemden tegen, omdat het college heeft aangekondigd met een routekaart naar een klimaatneutraal Culemborg te komen. Liever hadden wij gezien dat deze en komende colleges gebonden zouden zijn aan een jaarlijkse afspraak. Want het is nog maar de vraag of met deze routekaart de waas die de afgelopen jaren over het milie-beleid is getrokken, ook echt zal verdwijnen. Ondanks het optimisme van andere partijen zullen wij de voortgang van het milieu-beleid daarom kritisch blijven volgen.

Rein Burger