Goed wonen in een huurwoning, de SP maakt zich daar druk om

6 februari 2012

Goed wonen in een huurwoning, de SP maakt zich daar druk om

De SP vindt dat juist in economisch moeilijke tijden problemen met sociale huurwoningen de aandacht verdienen Of huurders in dit opzicht echt op dit college kunnen rekenen, betwijfel SP raadslid, Thijs Heemskerk. Nu is het bijna al onmogelijk om een woning met een redelijke huur te vinden. Toch hebben VVD en D66 liever niet dat dit woningnood wordt genoemd. Dit college en coalitie zetten zich immers liever voor andere zaken in. Bijvoorbeeld voor meer vrije kavels om koopwoningen van meer dan een miljoen euro te kunnen bouwen.

Ook in Culemborg gebeuren er soms dingen waarvan ik vind dat je ze als raadslid eigenlijk niet kan uitleggen. Enige jaren geleden kondigden Kleurrijk Wonen (KW) en het college aan dat zij van Terweijde een wijk gaan maken waar je graag wilt wonen. Zij sloten een overeenkomst om samen de wijk op te gaan knappen. KW zou ondermeer de huizen met platte daken grondig gaan renoveren.

Afgelopen raadsvergadering gaf het bewonerscomité Platte daken Zuid te kennen geen vertrouwen meer in KW te hebben. Zij kregen dit najaar te horen dat de plannen voor het opknappen en ruimer maken van hun woningen niet gaan. Dit ondanks de eerder gedane beloftes. Ik kan mij, zeker als je naar de door hen meegenomen foto’s van de toestand van hun woningen bekijkt hun reactie goed voorstellen.

KW en ook het college laat weten niet anders te kunnen vanwege de economische crisis. Hoewel zij inmiddels wel vinden dat dit slechte nieuws op een betere manier had moeten worden gecommuniceerd. Een weinig bevredigende uitleg. Zoals een bewoner van de woningen opmerkte “is het dan ook goed dat huurders, die door de crisis worden getroffen minder huur gaan betalen ? " Een beetje hoop geeft de wethouder nog als hij zegt “na het doen van een onafhankelijk onderzoek te gaan bemiddelen.” De huisvesting van huurders blijft volgens hem echter vooral de verantwoordelijkheid van KW. Dat geldt dan ook voor de wijk Achter de Poort, waar men 300 woningen gaat slopen. Hij vertrouwt er op, dat het tekort aan sociale huurwoningen niet groter wordt.

De SP vindt dat juist in economisch moeilijke tijden problemen met sociale huurwoningen de aandacht verdienen. Dat vraagt om meer regie door het stadsbestuur, waarbij ook KW aan gemaakte afspraken wordt gehouden. Of huurders in dit opzicht echt op dit college kunnen rekenen, betwijfel ik. Nu is het bijna al onmogelijk om een woning met een redelijke huur te vinden. Toch hebben VVD en D66 liever niet dat dit woningnood wordt genoemd. Dit college en coalitie zetten zich immers liever voor andere zaken in. Bijvoorbeeld voor meer vrije kavels om koopwoningen van meer dan een miljoen euro te kunnen bouwen.

Thijs Heemskerk