Beschouwingen 2012 SP: Dit kabinet kan er maar geen genoeg van krijgen.

10 november 2011

Beschouwingen 2012 SP: Dit kabinet kan er maar geen genoeg van krijgen.

Tjonge , jonge jonge, zoals men dan tegenwoordig in Den Haag zegt. Dit kabinet kan er maar geen genoeg van krijgen. Dit VVD kabinet komt bijna maandelijks met een nieuw reddingsplan. Zo wordt geprobeerd een dreigende nieuwe financiële crisis af te wenden.
Het maakt meteen ook duidelijk welke problemen dit kabinet echt wil oplossen. Dat zijn mogelijke problemen voor banken en andere grote bedrijven. Ondertussen zijn er natuurlijk steeds meer gewone Nederlanders die ook in onze gemeente steeds meer in de knel komen.
Dat blijkt wel als je ziet dat steeds meer mensen aangewezen zijn op voedselbanken. Of uit hoe druk het inmiddels bij Bartje geworden is.

Als SP Culemborg hebben we nog een poging gedaan om hier iets aan te doen. We zijn met bus vol SP-ers naar het binnenhof gegaan. Het was voor mij al weer wat jaren geleden dat ik daar geweest ben. Dan valt wel het een en ander op. Om te beginnen dat er blijkbaar nog iets anders is waar de regering zich zorgen over maakt. Namelijk hun eigen veiligheid. Het eens zo open aandoende regeringscentrum is veranderd in een complex dat aan het pentagon doet denken. Overal zijn beveiligambtenaren, -poortjes , toegangspassen, camera’s en meer van dat soort moois. Kortom zoals we ook van de SP kamerleden te horen kregen. Het gaat er om wiens problemen je echt belangrijk vind en wilt oplossen en dat zijn in Den Haag maar zelden de problemen van de gewone man.

Rutte en kornuiten blijven ondertussen doorgaan met nieuwe manieren zoeken om bezuiniging op bezuiniging te stapelen. Dat geldt bijvoorbeeld voor mensen met een arbeidsbeperking. Dat geldt ook voor onze gemeente. Terwijl eerdere bezuinigingen nog niet doorgevoerd zijn, zijn er alweer nieuwe op komst.

In deze begroting staan al voorstellen om bijna een half miljoen minder uit te gaan geven. Dat is echter wat dit VVD kabinet betreft bij lange na nog niet genoeg. Culemborg zal de aankomende paar jaar zeker nog anderhalf miljoen moeten gaan bezuinigen. Iets waar je als SP-er eigenlijk alleen maar moedeloos van kan worden. Wij zijn tenslotte een partij die vindt dat goede voorzieningen iets zijn om trots op te zijn. Dat het goed is om niet alleen individuele rijkdom na te streven. Dat de rijkdom die je met anderen deelt vaak minstens zo kostbaar is en dat je die dient te koesteren.

Wij zijn echter ook een partij die niet gewend is bij de pakken neer te gaan zitten. Niemand in deze stad heeft er iets aan als je pijnlijke beslissingen voor je uit worden geschoven. Wij hopen daarom dat vandaag de politiek in Culemborg de nodige duidelijkheid zal gaan verschaffen. Wij zelf hebben dat eigenlijk al bij de perspectievennota gedaan. De SP
vind dat juist nu in onze stad de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten gaan dragen.
We vinden daarom dat inwoners met een laag inkomen bij het “bezuinigen buiten schot behoren” te blijven. Iets dat wij ook vinden moet gelden voor de zorg , het groen en het milieu.

Wij zijn over het algemeen tevreden over de manier waarop het college uitvoer gegeven heeft waar de raad bij de behandeling van de perspectievennota om heeft gevraagd. Het verzoek van de raad in amendement A5 was om meer alternatieve bezuinigingen te gaan onderzoeken. Er liggen nu voldoende voorstellen zodat uit meerdere oplossingen kan worden gekozen. Wat natuurlijk niet wegneemt dat het moeilijke keuze blijven omdat er hoe dan ook onplezierige besluiten genomen moeten worden.
Bij de nieuwe reeks mogelijke bezuinigingen die het college noemt zijn er twee waar de SP weinig ziet:

-1- Het voorstel om te bezuinigen op minimaregelingen door deze te gaan herzien:
De SP vind weliswaar het voorstel om regelingen voor langere tijd toe te kennen een goede suggestie. Wat ons betreft blijft het verder ook altijd goed om te onderzoeken. Het doel zou daarbij wat de SP betreft niet moeten zijn om nog meer te gaan bezuinigen. Het terugdringen van regels en aanvragen zou als doel moeten hebben er voor te zorgen dat er meer van het beschikbare geld op gemakkelijke manier terecht komt bij de mensen die dat nodig hebben.

-2- Het college doet opnieuw het voorstel te gaan bezuinigen op de kinderboerderij. De SP is geen voorstander van zo’n bezuiniging. Het is natuurlijk prima om vrijwilligers een grotere rol te gaan geven. Zo kunnen nog meer inwoners betrokken raken bij de duurzame fysieke omgeving. Doel van hun inzet zou echter niet op voorhand bezuinigen, maar juist een beter en meer maatschappelijk beheer van het groen moeten zijn.

De SP gaat vandaag dan ook twee moties indienen waarin wordt opgeroepen af te zien van deze bezuinigingen. Ook zullen wij een voorstel indienen om aanvullend te gaan bezuinigen op het beleidswerk door gemeentes en andere instanties.

Verder zullen wij via een motie vragen dat er meer gedaan wordt aan de problemen die veel huurders ondervinden. De wachttijd voor wie naar een nieuwe huurwoning is fors “aan het oplopen”. Dat komt enerzijds omdat er veel plannen worden uitgevoerd waarbij huur-woningen worden gesloopt. Tegelijkertijd zijn ook de nieuwe regels die dit kabinet oplegt een probleem. Het kabinet vindt namelijk dat mensen met wat hoger inkomen niet
in aanmerking komen voor een goedkopere huurwoning. Kortom twee stagnaties van de doorstroming op de woningmarkt die elkaar zeker in Culemborg versterken. Een ernstig probleem dat vraagt om een meer daadkrachtige aanpak dan nu in Culemborg het geval is.

Voor de andere door het college genoemde mogelijkheden om te gaan bezuinigen geldt dat de SP vind dat het in ieder geval een goed idee is ze verder uit te gaan werken. Dat geldt ook voorstellen waarvan wij SP goed begrijpen dat zij in de stad de nodige verontwaardiging zullen opwekken. Ik noem wat voorbeelden: vasthouden aan de bezuinigen op podiumkunsten ,het theater en cultuur of het verhogen van sporttarieven. Hoe vervelend het ook mag zijn. Vanaf 2013 zal vrijwel iedereen in Culemborg te maken krijgen met de gevolgen van de bezuinigingen. De SP vind dat daarbij alleen minima en het groen ontzien behoren te worden. Als er dan echt veel minder geld beschikbaar is helaas het gevolg dat niet zo maar andere uitzonderingen kunnen worden gemaakt. Bijvoorbeeld door extra geld beschikbaar te stellen voor een stadstheater of te kiezen voor een volledig groene- of sport bestemming van Sprokkelenburg.

Bij al deze voorstellen moet wel het nodige worden gedaan om er voor te zorgen dat bezuinigingen er niet toe leiden dat mensen met een lager inkomen niet langer gebruik kunnen maken van voorzieningen in onze stad. Dit vraagt om een aantal nieuwe regelingen als een sport en cultuurpas. Verder blijft het belangrijk dat bij de uitwerking van de bezuinigingen er overleg met gebruikers van de voorziening plaats vindt. Nu zien wij nog te vaak dat er alleen met directies en besturen overleg plaats gebeurd.

Ik wil afronden met een oproep aan de andere fracties. De SP is geen voorstander van de bezuinigingen, die dit kabinet onze gemeente oplegt. Mogelijk voelen wij nog wel meer weerzin om op deze onverstandige manier te moeten bezuinigen dan de partijen die dit kabinetsbeleid steunen. Toch blijft het belangrijk om juist nu als partij de moed te hebben echt te staan waar voor je staat. Duidelijk te zijn over waarop je vind dat niet maar ook vooral wel bezuinigd kan worden. Het is niet goed voor Culemborg om dit soort besluiten voor je uit te schuiven. Dat leidt er alleen maar tot dat de onzekerheid groeit en er minder tijd is om in te spelen om bezuinigingen. Laten we daarom proberen om hierover vandaag zo veel mogelijk duidelijke uitspraken te doen.

Ik dank u voor uw aandacht