Èchte keuzes maken voor een gezonde begroting

31 oktober 2011

Èchte keuzes maken voor een gezonde begroting

Wilt u reageren op de SP keuzes? Mail naar culemborg@sp.nl

Op 26 oktober hield de SP een ledenavond over de begroting van 2012. Centraal in deze begroting staan de bezuinigingen die wij de komende jaren moeten gaan doorvoeren, om de gemeente financieel gezond te houden. Het college krijgt als taakstelling om voor 2015 €3 miljoen te bezuinigen. Wij vinden dat we ook als oppositiepartij met een goede visie op een evenwichtige begroting moeten komen.
Daarmee laten we namelijk zien dat we een beter en socialer alternatief hebben voor de stad, dan de voorstellen die deze coalitie doet.

Om tot de €3 miljoen aan bezuinigingen te komen, moeten echte keuzes gemaakt worden. Deze keuzes zullen het voorzieningenniveau in Culemborg aantasten, en daarmee dus onvermijdelijk de inwoners van Culemborg treffen. Ons uitgangspunt is dat de lasten eerlijk worden verdeeld en dat minima, milieu en de zorg ontzien worden. Hierbij hoort ook de invoering van de C-pas, de Culemborgse tegenhanger van de U-pas. Hierdoor blijven voorziening toegankelijk voor mensen met een lager inkomen, ook als er door bezuinigingen een verhoging komt van de tarieven. Naast vele kleinere bezuinigingen, maakt de SP de volgende keuzes:

De SP Culemborg wil niet bezuinigen op:
- Minimabeleid
- Gezondheidszorg
- Milieu
- Zwembad.
Het huidige zwembad is verouderd en moeilijk exploiteerbaar, en bovendien in 2015 officieel afgeschreven. Een nieuw zwembad vraagt een grote investering, maar zorgt wel voor een beter exploiteerbaar zwembad. Wij zijn bereid die investering te maken, omdat het zwembad een belangrijke functie vervult waar veel Culemborgers van moeten kunnen genieten.

De SP Culemborg wil wel bezuinigen op:
- Bezuiniging op ELK(Management) á €250.000
- Geen professioneel stadstheater. Franse school sluiten of verkopen en meer richten op amateurkunst en een open podium. Zoeken naar locaties die multifunctioneel ingezet kunnen worden als theater, zoals de aula van Lek en Linge Multatulilaan.
- Bezuiniging op sport á €250.000. Het is aan de verenigingen zelf om deze bezuiniging in te vullen. Door zelf meer beheerderstaken op zich te nemen, kunnen verenigingen een (grote) contributie verhoging voor de leden voorkomen.
- Geen cameratoezicht
- Geen openstelling dwarsverbindingen
- Wel bouwen op Sprokkelenburg, mits er ruimte blijft voor groen en er ook ‘normale’ woningen gebouwd worden. De miljoenen die hiermee verdient worden willen wij gebruiken voor de bouw van een nieuw zwembad in 2015.