Roemer roept op tot actie

24 juni 2011

Roemer roept op tot actie

'Ik roep iedereen in Nederland op om solidair te zijn, en samen een vuist te maken tegen dit kabinet.' Dat zei Emile Roemer tegen ruim 1500 demonstranten die in actie zijn gekomen tegen de bezuinigingen op het persoonsgebonden budget (PGB). 'Van brandweermannen tot kunstenaars, van de mensen in de zorg tot de mensen in de sociale werkplaatsen, iedereen die dit afbraakbeleid zat is moet gezamenlijk op gaan trekken.'

Op het Plein in Den Haag demonstreerden duizenden mensen die afhankelijk zijn van het PGB tegen de keiharde bezuinigingen van dit kabinet. Op het podium stonden de fractievoorzitters van bijna alle oppositiepartijen die stuk voor stuk dit kabinet voor gek verklaarden. Roemer: 'Dit kabinet pakt weer van degene die het niet kunnen missen. De menselijke waardigheid staat op het spel. Dit zijn niet mijn keuze's, dit is niet het land waar ik in wil leven.'

Demonstranten werden aan het woord gelaten wat af en toe leidde tot flinke emotionele discussies, zeker toen staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten het podium betrad. Ook de Kamerleden van het CDA en de VVD hadden het zwaar te verduren onder de aanklacht van de aanwezigen wiens hele leven op de kop komt te staan als de plannen doorgaan. Gedoogpartij de PVV was uitgenodigd maar kwam niet opdagen.