De boodschapper van "slecht" nieuws

10 juni 2011

De boodschapper van "slecht" nieuws

Raadsleden boos op rekenkamercommissie.

Vandaag stond in het AD/UN dat sommige fracties (de collegefracties VVD, D'66 en CDA) verbolgen waren over het feit dat de rekenkamercommissie een persbericht had doen uitgaan met aanbevelingen uit het rapport onderzoek veiligheid Culemborg

De fracties waren boos, want er stonden aanbevelingen en conclusies in het rapport, die nu wereldkundig waren gemaakt.
Wat merkwaardig. De fracties die staan voor open bestuur en transparantie schieten in een kramp als er conclusies worden getrokken, die misschien niet goed uit komen momenteel. Nu men de mond vol heeft over camera toezicht, komt de rekenkamer met o.a. de conclusie dat er misschien wel te weinig blauw op straat is, waardoor er (een gevoel van) onveiligheid ontstaat. Men was zo druk met de discussie over het persbericht, dat de inhoudelijke discussie over het rapport zelf niet meer uit de verf kwam. Er werd zelfs voorgesteld om de persberichten te laten screenen vooraf. De SP is voor open en transparante communicatie en hoopt dat deze reactie een foutje was.