Culemborg aan de Lek opnieuw in de raad

12 februari 2011

Culemborg aan de Lek opnieuw in de raad

Begin februari was er een voorbespreking over Culemborg aan de Lek, een samenvoegsel van de plannen van het College en Ballast Nederland voor het Veerweggebied, de jachthaven en de uiterwaarden. Hier bleek wat eigenlijk al bekend was namelijk, dat veel Culemborgers grote bezwaren en zorgen hebben bij dit grootschalige project. Ondanks het slecht gekozen tijdstip (aanvang om 19:00) waren er zo veel mensen naar deze bijeenkomst gekomen dat er niet genoeg plek op de publieke tribune was.

Behalve een vertegenwoordiger van het inmiddels opgerichte actiecomité “Waardevol Culemborg” gaven ook een aantal inwoners van onze stad, die op persoonlijke titel inspraken, te kennen weinig te zien in het collegeplan. Zij vrezen dat er te veel woningbouw komt in het Veerweg gebied, wat het historische aanzicht van de stad niet ten goede komt en de leefbaarheid van het gebied doet verslechteren. Ook is men bang dat door de geplande werkzaamheden in de uiterwaarden en zandinning uit de natuur het milieu rond de lek en de fauna in het gebied ernstig verstoord zullen worden. Binnen de SP spelen dezelfde twijfels. Tijdens de voorbespreking in de gemeenteraad heeft de SP laten weten tegen de bouw van zoveel woningen en tegen de gekozen prijsklasse te zijn. Door het hoge aantal woningen komt er te veel hoogbouw en zijn de woningen te dicht bij het spoor gepland. Ook zijn wij als SP er niet van overtuigd dat het afgraven van zand de afgraving en de Redichemse Waard ten goede zal komen. Verder denken wij dat dit plan blijvende negatieve effecten zal hebben op het plezier van Culemborgse recreanten aan de lek.
Daarom hebben wij in februari met de fractie en een aantal actieve leden met “Waardevol Culemborg” overlegd over het plan en de situatie in het gebied. Daar zijn goede ideeën en alternatieven ten sprake gekomen om het gebied met oog voor het mileu en de leefomgeving, maar ook op een financieel verantwoorde manier op te knappen. Wij denken dat het mogelijk is om de grond in het veerweggebied te saneren in combinatie met kleinschalige woningbouw en het rivierfront een mooier aanzicht te geven door plek te maken voor horeca en recreatie. Op deze manier kan het gebied van toegevoegde waarde blijven voor alle Culemborgers, terwijl de kwetsbare natuur van de lek en uiterwaarden in stand wordt gehouden.
Wij horen graag van met name onze leden uit Culemborg wat zij van de plannen van het college vinden. Je kunt onder meer je mening laten weten via onze website of door een email te sturen aan een van onze (steun)fractieleden.

Rein Burger