Culemborg aan de Lek gepresenteerd

15 januari 2011

Culemborg aan de Lek gepresenteerd

In januari 2011 is het project Culemborg aan de Lek voorgesteld aan de gemeenteraad. Zowel de raad als de bewoners maken zich zorgen over de gevolgen die dit project zal hebben voor Culemborg en de uiterwaarden.

Eind vorig jaar heeft het college hun aangepaste plan voor de toekomst van de Culemborgse oever aan de Lek bekend gemaakt. Ten westen van de spoorbrug zal er weinig veranderen. Dat geldt echter niet voor de oostkant. Weliswaar gaat een eerder plan om de dijk te verleggen definitief niet door omdat Rijkswaterstaat deze ingreep niet nodig vindt. Toch wil het college de huidige camping opheffen en de grootte van de jachthaven verdubbelen. Ook zal er in de uiterwaarden op vrij grote schaal zand gewonnen gaan worden. Nog ingrijpender zijn de plannen in het Veerweggebied. Men wil meer dan 340 vooral duurdere woningen bouwen en de aanlegplek van de pont verplaatsen. Tijdens de voorbespreking in de gemeenteraad heeft de SP laten weten tegen de bouw van zoveel woningen en tegen de gekozen prijsklasse te zijn. Wonen met uitzicht op de rivier is niet iets dat alleen voorbehouden moet zijn aan mensen met een hoger inkomen. Ook vinden wij het niet verstandig is om woningen zo dicht bij het veel lawaai veroorzakende spoor te gaan bouwen. Een spoor waarover als het aan de NS ligt over een aantal jaren bovendien ook nog tweemaal zoveel treinen gaan rijden. Verder zijn wij er nog niet van overtuigd dat het afgraven van zand de afgraving en de Redichemse Waard meer tot een plek zal maken waar Culemborgers plezierig hun vrije tijd kunnen besteden. Kortom redenen genoeg om als SP deze plannenmakerij zeer kritisch te gaan volgen. Daarbij hebben we ook jouw hulp nodig. Laat via onze website weten hoe je over deze zaak denkt.