Verslag voorbespreking 'Sloop achter de poort'

19 maart 2009

Verslag voorbespreking 'Sloop achter de poort'

Het bewonersplatform 'Achter de Poort' kon op 19 maart jl. in een voorbespreking met de gemeenteraad toelichten waarom de huizen in de kleine koloniale straatjes volgens het bewonersplatform niet gesloopt, maar gerenoveerd moeten worden. Lees ons verslag van de voorbespreking met de gemeenteraad en ons initiatief naar een onafhankelijk onderzoek naar de toestand woningen. Ons motto: Stop de sloop in Achter de Poort!

Het bewonersplatform 'Achter de Poort' kon op 19 maart jl. in een voorbespreking met de gemeenteraad toelichten waarom de huizen in de kleine koloniale straatjes volgens het bewonersplatform niet gesloopt, maar gerenoveerd moeten worden. En dat vindt niet alleen het platform, uit een enquête blijkt dat het merendeel van de bewoners het met ons eens is. Niet iedereen denkt er zo over, er was ook een bewoner die een tegenactie is begonnen, maar wel het grootste deel. Alleen maakt dat voor Kleurrijk Wonen blijkbaar niet veel uit. Tijdens de voorbespreking vertelde de heer Hulshof dat ze niet van mening hoeven te veranderen over de sloop ondanks dat een meerderheid liever in hun huidige woning blijft. Ook zou het renoveren van de woningen niet rendabel zijn, ze zijn in een te slechte staat.

Onafhankelijk onderzoek
We beseffen dat we bevooroordeeld zijn. Als je met plezier soms al jaren in je huis woont, zie je misschien de nadelen over het hoofd. Daarom hebben we via de SP een bouwkundige kunnen inschakelen om een rapport op te stellen over de woningen aan de kleine straatjes. De bouwkundige is op 20 maart samen met 5 van zijn studenten bij 9 woningen wezen kijken. Wij zijn ook mee geweest om hen te introduceren. Zijn rapport hebben we nog niet, maar wij hebben wel gezien hoe sommige mensen moeten wonen: ik heb het niet over schimmel en vocht (dat is grotendeels te wijten aan de bewoners zelf). Ventilatie is in iedere woning heel belangrijk. De basisvoorzieningen zijn gewoon niet in orde: in sommige woningen is door Kleurrijk Wonen een douche in een keukenkast geplaatst. In een andere woning heeft de bewoner nog een stortbak in zijn toilet van net na de oorlog. Bij diverse woningen is de dubbele beglazing stuk. Bij weer andere woningen zijn er lekkages vanwege de schoorsteen die niet meer onderhouden wordt en dan hebben we het natuurlijk weer over de dakgoten die niet of nauwelijks onderhouden worden terwijl de bewoners er iedere maand wel voor betalen!

Achter de Poort - Paulus Jansen (r) en team - (c) 2009, SP CulemborgKleurrijk Wonen kan dan wel van alles en nog wat pretenderen en beloven, maar uit het verleden blijkt dat dit niet altijd waar gemaakt wordt. De bewoners van de koloniale straatjes “mogen” er nog ruim 5 jaar blijven wonen, maar dan zal Kleurrijk Wonen toch haar portemonnee open moeten trekken zodat het voor de bewoners de komende jaren ook leefbaar en kleurrijk wonen wordt.

Namens het bewonersplatform,
Yvonne Boone