Openheid over Irak nu

16 november 2006

Openheid over Irak nu

Er is nog steeds geen volledige openheid over Irak wat betreft de reden van Nederland om steun te geven aan de oorlog in Irak. Daarom hieronder hier een brief van Harry van Bommel.

Beste partijgenoten,

Het is niet mijn gewoonte om u per e-mail lastig te vallen met een kleinigheid en dat is dit ook niet. Leest u het volgende dus even aandachtig.

Tot op de dag van vandaag weigert onze regering volledige openheid te geven over de vraag waarom Nederland steun heeft gegeven aan de illegale inval in Irak. In verschillende landen zijn er onderzoeken gaande, ministers afgetreden en speelt de vraag 'Waarom?' een rol bij verkiezingen. Zo niet in Nederland. Dat is iets om je over te schamen.

Het burgerplatform 'Openheid over Irak' deelt onze opvatting dat de Nederlandse bevolking het volste recht heeft om volledige openheid van zaken te krijgen over alle vragen die de Nederlandse politieke steun aan de inval betreffen. De initiatiefnemers zijn gewone burgers die hun verantwoordelijkheid nemen en een beroep doen op alle Nederlanders om de leugens over Irak niet meer te accepteren. Ik heb deze mensen onze steun toegezegd. Daarom doe ik u de volgende oproep.

Bezoek na het lezen van dit bericht de website www.openheidoverirak.nu en onderteken de eis tot volledige openheid. Zo kort voor de verkiezingen is het van groot belang dat deze actie een groot succes wordt zodat deze belangrijke kwestie ook in de verkiezingsstrijd en de onderhandelingen nadien een rol kan spelen. Openheid over Irak is geen luxe maar noodzaak. Ik reken daarom op uw steun.

Harry van Bommel
Woordvoerder Buitenlandse Zaken