Gouden handdrukken en gespreide bedjes

16 mei 2006

Gouden handdrukken en gespreide bedjes

Kan het nog gekker in bestuurlijk Culemborg? Nadat burgemeester van Vught met een inkomensgarantie van zes ton kon vertrekken rommelt het verder in de gemeente.

Het nieuwe college van PvdA/VVD/CDA/D66 vindt dat er meer wethoudersuren nodig zijn. Geen drie voltijds wethouders, maar uitbreiding van de formatie tot drieƫneenhalf fte. Extra kosten: 46.000 euro per jaar.
SP-fractievoorzitter Oosterlaak: "De gemeente wil juist bezuinigen op personeel. Hoe kun je dan in de top er mensen bijzetten? Het is ook geheel onnodig. Er is heus niet meer werk voor de wethouders." De extra kosten
worden betaald uit de post onvoorzien.

Na het vertrek van raadsgriffier Aukje Boer kreeg ex-wethouder Jan Greeven de baan onderhands aangeboden. Voorlopig tijdelijk. De SP stemde tegen dit raadsvoorstel. De vacature was op geen enkele manier bekend gemaakt.
Gemeentesecretaris Jack van Aken gaat komende maand ook met vervroegd pensioen. Ook bij dit vertrek mag Culemborg diep in de buidel tasten. Anderhalve ton als aanvulling op het pensioen tot 100%.

Ondertussen is eindelijk de procedure voor de benoeming van een burgemeester voor Culemborg van start gegaan. Commissaris van de Koningin Cornielje kwam naar Culemborg om de ideeƫn van de raad over de nieuwe burgemeester te horen. SP-raadslid Cathy Staats hield de commissaris voor dat Culemborg vooral een waakhond van de democratie nodig heeft. "Integriteit is voor de SP een eerste eis die je aan een burgemeester moet stellen. De nieuwe burgemeester moet stevig in z'n schoenen staan."

Wat de SP betreft moet hoognodig de bezem door de cultuur van ons-kent-ons op het stadhuis.