Busplatform Culemborg. Daar gáát de bus

7 mei 2006

Busplatform Culemborg. Daar gáát de bus

‘Daar gáát de bus’, dat is wat de inwoners van Culemborg na 2007 tegen elkaar kunnen zeggen, als ze langs de N320 staan en de streekbus van lijn 46 zien langsrijden. Onlangs heeft de provincie Gelderland haar plannen voor het openbaar vervoer in en rond Culemborg bekendgemaakt en als die plannen doorgaan, loopt Culemborg de kans dat na de stadsbus nu ook de streekbus helemaal uit de stad verdwijnt.

Nu rijdt de streekbus van lijn 46 (Tiel-Nieuwegein) vanuit Beusichem nog over de Weidsteeg en via het station naar Everdingen, maar die route heeft de provincie drastisch gewijzigd. Lijn 46 gaat na 2007 via de N320 rijden en zal ter hoogte van de Rijksstraatweg en de Erasmusweg twee haltes krijgen. In het gunstigste geval zal hij tussen die twee haltes in ook nog bij het station stoppen.

‘Voor ons is dat een onaanvaardbare situatie.’, aldus Ab Warnar, namens de Seniorenraad lid van het Busplatform. ‘Wie geen eigen vervoer heeft en geen grote afstanden kan lopen, is dan helemaal aangewezen op de regiotaxi. Dat houdt in: elke rit ruim van te voren aanvragen en dan maar hopen dat hij niet te laat komt - wat helaas nog te vaak gebeurt.’ ‘Bovendien kost een regiotaxirit méér dan een gewone busrit.’, vult SP-raadslid Martin van Raay aan, ‘Dus die mensen worden dan dubbel gestraft.’

‘Inmiddels heeft het Busplatform over deze plannen overleg gehad met wethouder Stegeman’, aldus Van Raay, ‘En tijdens dat gesprek bleek duidelijk dat ook de gemeente een streekbus die làngs in plaats van dóór de stad rijdt niet acceptabel vindt. Samen met de gemeente beraden we ons er nu op hoe we voor Culemborg een bruikbaar openbaar vervoer kunnen realiseren. Het Busplatform pleit voor een 8-persoons busje met in de spits een 8-persoons aanhanger daarachter. Over deze innovatieve vorm van openbaar vervoer zijn we al een tijdje in gesprek met de provincie en daar toont men zich geïnteresseerd in het innovatieve en kostenbesparende aspect van een aanhanger.’

Binnenkort spreekt de commissie Verkeer en Vervoer van Provinciale Staten onder andere over veranderingen in de streekbus en het Busplatform Culemborg zal tijdens die vergadering gebruikmaken van haar inspreekrecht om nogmaals te benadrukken dat er in Culemborg een reële behoefte bestaat aan goed openbaar vervoer.