Open brief Jan Burger

12 april 2006

Open brief Jan Burger

Beste mensen,

Een maand geleden haalde de SP een klinkende overwinning bij de raadsverkiezingen in Culemborg. De kiezer bezorgde de partij een record aantal zetels. Ik was dit jaar SP-lijsttrekker in Culemborg. Onverwacht ben ik nu een maand later kandidaat-wethouder in Wijk bij Duurstede. Hoe zit dat? Graag wil ik u en met name SP-kiezers, een toelichting geven hoe dit zo gegaan is.

Aan de vooravond van de verkiezingen hebben we binnen de afdeling Culemborg duidelijke afspraken gemaakt. De SP is beschikbaar om een wethouder te leveren, maar voor het geval de partij buiten het college blijft, ga ik gewoon de raad in om in de gemeenteraad de belangen van gewone mensen in Culemborg te blijven verdedigen.

U kent de uitslag van de verkiezingen. In Culemborg is er een linkse meerderheid. Maar de PvdA wil liever met de VVD een college vormen. Dat is jammer voor Culemborg en het is jammer voor de kiezers die het toch anders
bedoeld hadden. Als SP gaan we daarom de oppositie in. Inmiddels ben ik gemeenteraadslid in Culemborg en was van plan om er daar samen met mijn fractiegenoten de komende periode stevig tegenaan te gaan.

Anderhalve week geleden kreeg ik een onverwacht telefoontje. In Wijk bij Duurstede had de jonge SP-afdeling in één keer drie zetels in de raad gekregen. En bovendien is er in Wijk niet alleen de mogelijkheid maar ook de bereidheid bij zowel PvdA, GL als SP om daar een progressief college te vormen. Ook de PvdA kiest in Wijk voor een ander beleid. De SP in Wijk heeft echter een groot probleem. Het is totaal onverwacht! Niemand van de SP-ers daar heeft eerder in de raad gezeten en mensen met bestuurlijke ervaring zijn er al helemaal niet. Vandaar dat men een dringend beroep deed, in dit geval op mij, om SP-wethouder te worden in Wijk. Wat nu?

Momenteel heb ik veel plezier in m'n werk in Amersfoort en ik wil me ook graag voor de SP in Culemborg blijven inzetten. In Wijk bij Duurstede ligt echter ook een belangrijke taak en men doet een beroep op mij omdat men gewoon mensen met ervaring nodig heeft. Een behoorlijk dilemma. Voor het geld hoef ik het overigens niet te doen, want ook voor SP-wethouders geldt dat we een belangrijk deel van het wethouderssalaris afstaan aan de partij.

Voor mij de doorslag geeft dat ik weet dat de SP in Culemborg stevig genoeg in elkaar zit om ook de komende jaren maximaal voor uw belangen op te komen. De vijfkoppige fractie van onze partij bestaat uit mensen met kennis van zaken en het hart op de goede plaats. Op de SP in Culemborg kunt u blijven rekenen!

De komende jaren ga ik aan de slag in Wijk bij Duurstede (als de gemeenteraad in Wijk daarmee instemt), nadat ik vijfentwintig jaar actief ben geweest in Culemborg. In de gemeenteraad, in Provinciale Staten, als wethouder en bij heel veel acties. Een beetje met pijn en in hart. Maar ik weet ook zeker dat een beter Nederland, zowel in Culemborg als in Wijk begint. Ik blijf me daar voor inzetten. En ik hoop dat we dat samen kunnen blijven doen.

Jan Burger (Fractievoorzitter SP-Culemborg en beoogd SP-wethouder in Wijk bij Duurstede)