SP stijgt naar vijf zetels

8 maart 2006

SP stijgt naar vijf zetels

De verkiezingen van 7 maart leverden opnieuw winst op voor de SP. De SP-fractie in de gemeenteraad stijgt van vier naar vijf raadsleden. Maar liefst 2365 kiezers (21.2%) in Culemborg stemden op de SP. Gekozen zijn Jan Burger, Annet Sartorius-Kakerissa, Thijs Heemskerk, Cathy Staats en Philip Oosterlaak.

Lijsttrekker Jan Burger: "Alle SP-stemmers heel hartelijk bedankt. En ook iedereen die meegewerkt heeft aan de verkiezingskampagne. De uitslag van de verkiezingen levert met de winst van de SP en de PvdA en het verlies van de VVD in ieder geval een flinke ruk naar links op. In de gemeenteraad hebben GL, PvdA en SP de meerderheid. De SP is een duidelijke winnaar van deze verkiezingen. En daarvoor nogmaals onze dank. Wat ons betreft moet Culemborg zo snel mogelijk een college krijgen dat recht doet aan de uitspraak van de kiezer en de verhoudingen in de raad. De SP is er klaar voor."

Gedetailleerde uitslag verkiezingen 7 maart 2006 (tussen haakjes de uitslag 2002)

VVD 2677 stemmen (2629) 24.0% 5 zetels (6)
PvdA 2440 stemmen (1844) 21.8% 5 zetels (4)
SP 2365 stemmen (1978) 21.2% 5 zetels (4)
CDA 1781 stemmen (2176) 15.9% 3 zetels (4)
GL 1236 stemmen (979) 11.1% 2 zetels (2)
D66 671 stemmen (826) 6.0% 1 zetel (1)

De SP scoorde het best in stembureau 9 (Driestad), met 28.8 % van de stemmen. Daar was de SP de grootste partij. Ook in stembureau 7 en 8 (Salaamander) werd er flink op de SP gestemd (27%). De SP won ten opzichte van 2002 de meeste stemmen in de stembureaus in Goilberdingen en Parijsch. Lijsttrekker Jan Burger kreeg 1412 stemmen. Nummer 2, Annet Sartorius-Kakerissa, kreeg 369 stemmen.

In theorie kunnen gezien de uitslag diverse partijen gezamenlijk een college vormen. Er is voor het eerst een meerderheid voor een links college PvdA/SP/GL, maar ook een college met CDA/SP/PvdA heeft een meerderheid in de raad. De huidige coalitie VVD/PvdA/GL/D66 kan eveneens in theorie doorgaan.

Als grootste partij mag de VVD de college-onderhandelingen starten. A.s. maandagavond starten deze met zogenaamd "technisch overleg" om 18.45 uur in het Oude Stadhuis (Burgemeesterskamer).