Column

6 januari 2017

Kies in 2017 betere zorg

Foto: SP

Oudjaar is niet iets dat we alleen maar vieren met oliebollen en vuurwerk. Het is ook het moment om terug te kijken naar het afgelopen jaar en om goede voornemens te maken. Voor mij waren de afgelopen maanden een moeilijke tijd. Na drie weken in het ziekenhuis werd mijn voet geamputeerd. Eenmaal thuis gekomen moet je veel regelen en organiseren. Liberale partijen zeggen dat je zo zelf de regie neemt en meer keuzevrijheid hebt. Dat klinkt mooi, maar in de praktijk ontdek je al snel dat niet de patiënt en zijn wensen centraal staan. Je krijgt vooral te maken met allerlei regels en bureaucratie, die door verzekeraars opgelegd worden.

9 januari 2014

Dit college doet het weer

In Nederland hebben we wettelijke regels, die democratisch tot stand zijn gekomen. Iedereen behoort zich aan deze regels te houden. De overheid speelt daarbij de rol van regel- en wethandhaver. Soms kan het wenselijk zijn om een regel of verordening te gaan wijzigen. Dat gebeurt dan door een nieuw besluit, genomen door een democratisch gekozen orgaan als de gemeenteraad. Zolang er dus niet zo´n besluit genomen is, dient een verordening te worden nageleefd en gehandhaafd. Dit college ziet dit echter blijkbaar anders. Bijvoorbeeld als het over de openingstijden van winkels gaat. Hun voorstel is dat ook in Culemborg de winkels zeven dagen per week en ´s avonds geopend mogen zijn. Zonder dat er al door de raad toe besloten is zegt het college dat het voor winkels niet langer nodig is zich aan de huidige winkeltijden regels te gaan houden. Het college verklaart ook in de krant dat de gemeente de nog steeds geldende regels niet meer zal gaan handhaven.